22. juni, 2017
Klik og hent på vej frem i Danmark

Klik og hent på vej frem i Danmark

XL Byg er sidste nye skud på stammen af danske forretninger, der udbyder click and collect, som i alt sin enkelthed går ud på, at man bestiller sine varer på nettet, hvorefter man ifølge egen tidsplan og tempo kan afhente sine færdigpakkede varer i det lokale byggemarked.

Løsningen hedder XL Pakkeshop og følger i fodsporene på lignende ordninger fra andre store detailhandlere – bl.a. Salling i Aarhus og sengetøjsfirmaet JYSK.

Sådan foregår det

Ønsker jeg f.eks. at købe XL Bygs Charbroil grill samt noget værktøj, vælger og betaler jeg altså for disse varer online. Herefter får jeg en sms, når varerne er ankommet til og er klar til afhentning, og til sidst får jeg pakken udleveret ved at møde op hos mit lokale XL Byg.

Det foregår altså på præcis samme måde, som hvis man vælger ”levering uden omdeling” hos Post Danmark – men med den fordel, at du sparer pakke og forsendelsesomkostningerne – og en del af leveringstiden – ved at vælge firmaets interne service.

Bedre end levering til døren?

Næsten alle danske dagligvarekæder tilbyder levering af varer til døren for et vist beløb. Det er altså dette beløb, man kan omgå ved selv at møde op. Mange har den indstilling, at de ikke ønsker at betale omkring 60 kr. for dør til dør, når næsten alle supermarkeder alligevel er placeret indenfor gåafstand af deres hjem.

Men anderledes kan det forholde sig med klik-og-hent, for her koster servicen i sig selv ikke noget – og så er fordelene til at få øje på i forhold til tidsbesparelsen, fordi man ikke på samme måde skal tilpasse sin dagligdag efter at købe ind. Visse steder er der end ikke tale om afhentning med personlig betjening, men derimod afhentning med kode til en aflåst boks. Derudover kommer Klik og Hent især til sin ret i tilfælde af skrøbelig fragt eller varer, der har svært ved at blive fragtet i bulk – såsom vin.

Den sidste kilometer

Sidst, men ikke mindst, ligger der noget psykologisk i vores shopping vaner. Undersøgelser viser, at det er vigtigt for os at være aktive i vores handlevalg – i en sådan grad, at vi faktisk foretrækker at tage ned i supermarkedet og købe et par bukser eller en ny blender i stedet for at vente på posten, usikker på om det nu er i dag, pakken kommer. Og hvad nu, hvis der er sket noget under leveringen, eller vores pakke er forsinket? Ak og ve!

Det er det, marketing kalder ”Problemet ved den sidste kilometer” indenfor net shopping, og det kan klik-og-hent løse, fordi vi er meget mere tilbøjelige til at ville hente noget, hvis vi har vished om, at ens vare rent faktisk er der og venter på én.

Fremtiden

Vi her på Zapp mener, at det kun er et spørgsmål om tid, før denne leveringsform gør et endnu støre indtog. Så hvis man er shop ejer med e-commerce del, så overvej om lokal og pakket afhentning er noget, der skal sættes fokus på – det virkede bl.a. for britiske Argos, hvis omsætning sidste år bestod af 42 % click-and-collect!

Om admin

Skriv kommentar

Din email-adresse offentliggøres IKKE.Obligatoriske felter er markerede *

*