Guide: Sådan stabler du det perfekte salgsmøde på benene

Du har lukket mødet med den store kunde, du har prøvet at få fat på i månedsvis. Omsider har du muligheden for at lukke en stor ordre, der sætter gang i hjulene og skaber masser af arbejde de næste mange år. Foran dig venter blot det sidste salgsmøde, hvor den sidste tvivl hos kunden skal fjernes, og kontrakten skal underskrives. Her får du et par tips til, hvordan du får kunden i hus og stabler et godt salgsmøde på benene.

Vær velforberedt og vælg de rette omgivelser

Det siger næsten sig selv, at forberedelse er afgørende for at efterlade kunden med et godt indtryk af din forretning. Du skal nok ikke regne med en underskrift, hvis du hverken har brygget kaffe, ryddet op eller gjort klar til, at kunden møder op. Det er i denne forbindelse vigtigt at understrege, at salgsmødets omgivelser naturligvis ikke er ligegyldige. Det er de færreste kunder, som føler sig særlige, hvis mødet foregår i sofaerne i receptionen, fordi alle mødelokaler er optaget. Overvej eventuelt at leje et eksternt mødelokale, hvor du ikke skal stå for mad, drikke mv. Følg linket her og se et eksempel på mødelokaler, der danner den perfekte ramme for et konstruktivt salgsmøde.

Giv kunden plads og lad dem stille spørgsmål

En ting, du for alt i verden skal undgå til det afsluttende salgsmøde, er at bruge for lang tid på præsentation af tilbuddet og samarbejdet. Kunden ved, hvad der er drøftet, men sidder højst sandsynligt tilbage med nogle spørgsmål, vedkommende har brug for at afklare. Derfor er det vigtigt, at du giver kunden plads til at stille alle de spørgsmål, han eller hun måtte have, så det ikke virker som om, at du ikke vil lytte og komme kunden i møde. Pas også på med at virke for anmassende og ivrig efter at få lukket handlen og respekter, hvis de har brug for tid til at tænke over dine svar, før de underskriver. Det viser overskud, fleksibilitet og troværdighed, at du ikke forsøger at få dem til at gøre noget, de måske ikke helt er klar til.

Inddrag vigtige medarbejdere

Som sælger er det måske ikke dig, der skal løse kundens opgaver, og hvis dette er tilfældet, er det vigtigt, at du inddrager de medarbejder, der i sidste ende kommer til at kommunikere med kunden, så vedkommende får et forhold til og indsigt i denne. Dette gør også, at du nemmere vil kunne svare på meget konkrete driftsspørgsmål i stedet for at må være dem et svar skyldig.

About Dette indlæg er sponsoreret

Check Also

affiliate marketing

Flere onlinebaserede forretninger får øjnene op for affiliate marketing

Der findes mange typer af online markedsføring. Det er hverken alle, der er lige effektive …

Skriv et svar

Din e-mail-adresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *