22. juni, 2017
Få bedre kunderelationer med et CRM-system

Få bedre kunderelationer med et CRM-system

CRM står for ’Customer Relationship Management’. Det dækker over en strategi for, hvordan du håndterer dine kunder, hvordan du vil arbejde med dem, samt hvordan du vil skabe værdi for dem. Og hvordan de skal formå at skabe værdi for dig. Det er altså en strategi over, hvordan du vil håndtere dine kunder — også på tværs af afdelinger.

Når du har styr på strategien, skal den kombineres med et system, der kan håndtere den data, du har omkring dine kunder. Et system, der fungerer som en online database, hvor informationer omkring kunderne kan lagres. På den måde kan alle medarbejdere finde informationerne på tværs af afdelinger. Så har både salg, marketing, kundeservice og ledelse det samme grundlag, når det kommer til at imødekomme de interesser, kunderne end måtte have.

Med det rette CRM-system kan du skabe bedre relationer

Selve formålet med et CRM-system er, at der skal indsamles informationer omkring kunderne — og de skal så systematiseres, så de kan bruges strategisk. De kan blandt andet bruges til at skabe bedre relationer til kunderne, og faktisk kan det også være medvirkende til, at jeres salg øges. Det gør det, fordi I imødekommer kundernes interesser.

Før du begynder at overveje hvilket CRM-system, du skal have, så er det vigtigt, at selve strategien er på plads. Hvad forventer virksomheden at få ud af jeres CRM-strategi — og hvordan har I tænkt jer at arbejde med kundepleje i fremtiden og på tværs af afdelingerne? Sæt nogle krav til jeres system, før I vælger, hvilket I skal have. Undersøg også, hvor mange kunder I skal have.

Microsoft CRM er det mest anvendte CRM-system

Det mest anvendte CRM-system er Microsoft CRM. Det kan tilpasses, så det passer til både store og små virksomheder. Der er altså ikke mulighed for at vokse sig for stor til at kunne anvende det. Man kan enten vælge at opstille det selv, eller hyre en virksomhed til at opsætte det for ens virksomhed. Så er man sikker på, at man får en skræddersyet løsning, der passer til ens behov. Læs mere om det her.

Der findes også mange andre CRM-systemer, og i bund og grund er det op til jer selv at afgøre, hvilket system der passer bedst til den størrelse, I har. Overvej blandt andet:

  • Er det nødvendigt at kundernes historik bliver registreret?
  • Er det nødvendigt med rapportering?
  • Er det nødvendigt, at der bliver sendt automatiserede e-mails til kunderne?
  • Hvor meget I kommer til at vækste over de næste par år?
  • Skal der kunne måles på antal af salg?

Når der er styr på, hvilke krav I har, er det lettere at vælge, hvilket system, der passer bedst til jeres situation. Både nu og i fremtiden.

Om admin

Skriv kommentar

Din email-adresse offentliggøres IKKE.Obligatoriske felter er markerede *

*